در انتخابات دقیقا چه چیزی انتخاب می شود؟ 

انتخابات عمومی روشی برای تشخیص چیست؟

روشن است که با خط کش نمی توان میزان بلندی صدا را اندازه گرفت. پس با هر روشی نمی توان هر اندازه ای را بدست آورد. خط کش انتخابات چه چیزی را نشان می دهد؟

با تجربه ترین فرد؟!! آیا انتخاب حد اکثری می تواند نمایش دهنده با تجربه ترین فرد باشد؟ یا اینکه آزمون تشخیص با تجربه ترین فرد چیز دیگری است؟

آگاه ترین فرد ؟! آیا آزمون سنجش آگاهی انتخابات است؟ آیا با انتخابات می توان فهمید چه کسی آگاه تر است؟

.....

اصلا برای رسیدن به چه چیزی دست به انتخابات برده ایم؟ آنچه که باید از انتخابات بدست آوریم چیست؟ یک نماینده خوب یا یک رئیس جمهور خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ کدامیک از آن ها با انتخابات شناخته می شود؟ انتخابات مقیاس اندازه گیری چه چیزی است؟

آیا انتخابات واقعا نمایش آن چیزی است که مردم می خواهند؟ اگر چنین است پس چرا خواسته های مردم محقق نمی شود؟ 

ابزار اندازه گیری اگر دقیق نباشد اندازه ای که نمایش می دهد صحیح نخواهد بود. 

اول باید مشخص شود ما به دنبال چه چیزی هستیم. مثلا چرا برای انتخاب شهردار و یا استاندار انتخابات عمومی برگزار نمی کنیم؟ چه خصوصیتی در ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس وجود دارد که باید با ابزار انتخابات مورد سنجش قرار گیرد؟ آیا آن خصوصیت با انتخابات می تواند مورد سنجش قرار گیرد؟

به نظر می آید انتخابات یک فرایند پوپولیستی است! از یک سو برچسب آنچه شما می خواهید بر آن نقش بسته و از سوی دیگر به هیچ عنوان آنچه شما می خواهید نیست!

یک رخداد سیاسی که از دل آن تنها چیزی که بیرون نمی آید خواسته های مردم است، بدون تقلب و یا تخلفی از سوی مجریان انتخابات! بلکه متقلبان اصلی اندیشمندان علوم سیاسی هستند که انتخابات را به عنوان ابزار سنجش خواسته های مردم طراحی نمودند.